Workshops
-
Pål K. Medhus er kursholder, inspirator og rådgiver med spesialfelt i opplevelsesøkonomi, konseptutvikling og bærekraftig reiseliv. Han grunnla og var medeier i Høve Støtt – Norges første økoturismesertifiserte bedrift, kåret til “Norges Beste reiselivsbedrift” – og ledet Visit Geilo som turistsjef/daglig leder. Pål har levert nasjonale kurs innen opplevelsesutvikling for Innovasjon Norge, vært mentor for gründere fra hele landet, og undervist ved Norsk Reiselivsfagskole (Fagskole Viken). Han er Pine & Gilmore Experience Economy Expert (#52 i verden) og LEGO® Serious Play-fasilitator, med bakgrunn fra både kjøkken, kultur- og arrangementsfag og utvikling av lokal kulturarv som formidlingsopplevelser. I dag hjelper han bedrifter og destinasjoner å gjøre idéer til minneverdige, skalerbare og lønnsomme gjesteopplevelser – med natur, kultur og vertskap i sentrum.
-
Bodil Sandøy Tveitan har over 25 års erfaring fra norsk reiseliv, med bakgrunn fra blant annet Visit Oslo, Visit Telemark og Visit Sørlandet. Hun har jobbet både med markedsføring direkte mot gjester gjennom digitale kanaler, og med utvikling og kompetanseheving i reiselivsbransjen. Bodil har bred erfaring innen bedriftsrådgiving, prosjektledelse, kursing og organisering av bransjekonferanser.
Nå bygger hun og mannen Olav opp sin egen drømmebedrift, Skogens rom, hvor de utforsker samspillet mellom natur, arkitektur, velvære og opplevelser. Første steg i prosjektet var åpningen av en flytende, arkitekttegnet sauna ved Telemarkskanalen sommeren 2025 - et sted der gjestene får oppleve både stillhet, varme, natur og gjestfrihet. Bodil brenner for å skape magiske øyeblikk og meningsfulle opplevelser som bygger stolthet lokalt - og mener badstukulturen kan være en viktig bidragsyter til helårs reiseliv og lokal verdiskaping.
Badstua som del av det lokale reiselivet
Bli med på en praktisk og inspirerende workshop om hvordan din badstue kan bli en tydeligere del av det lokale reiselivstilbudet – både for turister og fastboende. Gjennom konkrete eksempler, praktiske øvelser og diskusjoner utforsker vi hvordan man kan skape magiske opplevelser rundt badstua, samarbeide med andre lokale aktører, tilpasse tilbudet til ulike målgrupper og markedsføre det mot nye gjester.
Målet er at du skal reise hjem med konkrete idéer til hvordan badstua deres kan bli en attraktiv opplevelse i reiselivssammenheng.
Bolk 1: Hva menes med begrepet «en opplevelse» ?
Hvordan kan vi spille på sanser og inntrykk i et opplevelsesrom?
Innføring i begrep, metodikk og teorier fra opplevelsesøkonomien, der deltakerne selv får jobbe med praktiske øvelser.
Bolk 2: Hvordan lages og iscenesettes opplevelser?
Deltagerne blir utfordret på HVORDAN de kan jobbe med sine badstueopplevelser.
Bolk 3: Hvordan jobber de beste opplevelsesprodusentene her til lands?
Eksempler og inspirasjon fra det ganske land, som ender opp i en liten idémyldring på veien videre for dagens deltagere.
Bolk 4: Hvem er badstugjesten, og hvordan kan vi nå ut til flere av de som vil betale for badstuopplevelser?
Innom hvordan jobbe med personas, samt gi praktiske tips til hvordan badstua kan nå nye gjester gjennom målrettet kommunikasjon og samarbeid med destinasjonsselskaper og turoperatører.
Minimum 10 deltakere.
-
Workshopen ledes av Erlend Klette, daglig leder i Lokalkontoret AS. Arkitektkontoret har spesialisert seg på etablering av offentlig tilgjengelige badstuer, og arbeider primært med prosesser knyttet til kommunal grunn, som anbudskonkurranser og planprosesser.
2. Badstue på kommunal grunn: Hvordan skal du få det til?
De beste lokasjonene for badstuer er ofte på kommunal grunn. Samtidig opplever mange badstuoperatører at det er krevende å få kommunen til å tilgjengeliggjøre disse attraktive arealene for badstudrift. Flere kommuner utlyser nå anbudskonkurranser for badstudrift, og det er flere og flere kommuner som har våknet opp til fordelen med å få flere frittliggende, offentlig tilgjengelige badstuer.
På denne workshopen vil du lære hvordan du kan lykkes med å etablere prosjekter på kommunal grunn, enten initiativet kommer fra deg selv eller du skal delta i en anbudskonkurranse. Workshopen passer både for deg som vil jobbe fram ditt aller første badstuprosjekt og for erfarne badstubedrifter og foreninger som ønsker å ekspandere til nye steder.
Minimum 5 deltakere
-
Bjørnar Skaar Haveland er daglig leder i Bergen Laugarlag, og har utviklet Laugaren i Bergen og Kos Sauna i New York. Han jobber også med byutvikling og er generalsekretær i Europan Norge.
-
Svein Serkan Erdogan er arkitekt i Lokalkontoret, og har tegnet og utviklet en rekke badstukonsepter for forskjellige aktører rundt om på store og små plasser i Norge.
3. Skap din drømmebadstue: Arkitektur og konseptutvikling
Badstua er mer enn et varmt rom. Den skal være rammen for menneskemøter, et skjæringspunkt mellom ytre omgivelser og indre opplevelser, et sted som er tilgjengelig for alle, og mye mer. Og ikke minst: Den skal fungere godt i daglig bruk som offentlig badstue. Dermed er det mange hensyn som må tas.
I denne workshopen vil du få et kræsjkurs i å skape din drømmebadstue fra to av Norges fremste badstuarkitekter, som gang på gang har vist at de kan skape magiske badstuer som samtidig er praktiske i bruk. Dere vil lære å utvikle konsepter som legger grunnlaget for hvordan badstua skal se ut.
Minimum 5 deltakere
4. Smartbadstue – effektiv badstudrift
Hvordan tilby gode badstuopplevelser mest mulig effektivt? «Smartbadstue» er et begrep for badstuer som kan driftes og opereres med minst mulig menneskelig input – der bookingsystem, låsesystem, ovn og andre komponenter snakker sammen og bidrar til at kundene får akkurat det de er ute etter akkurat når de trenger det.
I denne workshopen lærer du om både grunnleggende smartbadstudrift og nye løsninger for å utvikle et enda bedre tilbud til kundene, slik at den menneskelige arbeidskraften kan fokusere på det man faktisk trenger mennesker til, og badstudriften blir enklere og mindre arbeidskrevende.
Workshopen passer for deg som ønsker å utvide og effektivisere badstudriften din, enten du allerede er i gang eller planlegger ditt første badstuprosjekt.
Minimum 5 deltakere
5. Lydhealing i badstua
…
Minimum 5 deltakere
6. Urter og kvaster i badstua
Bli med inn i en magisk verden av urter og kvaster som løfter badstuopplevelsen til et nytt nivå. På denne workshopen får du en innføring i hvordan du kan benytte råvarer fra naturen rundt deg til å gi ritualer og behandling i badstua, basert på kunnskap fra den eldgamle, litauiske pirtis-tradisjonen. Det blir dufter, massasje og behandling med kvaster én til én og for grupper, ledet av de kunnskapsrike instruktørene Rimas og Milda.
Minimum 6 deltakere, maks. 12 deltakere
-
Aslak Paus har i flere år vært driftssjef i Oslo Badstuforening, Norges største badstuoperatør med 25 badstuer i Oslo - de fleste av dem flytende. Han har dermed lang erfaring med hvilke løsninger som funker best og hvilke rutiner som må til for minst mulig slitasje og best mulig vedlikehold av offentlige badstuer. I tillegg kommer han fra Norges badstuhovedstad Vadsø!
7. Drift og vedlikehold av offentlige badstuer
Å drive en offentlig badstue krever mye oppfølging og vedlikehold. Ifølge medlemsundersøkelsene til Norges Badstulaug, er det dette nye badstuoperatører blir mest overrasket over. Heldigvis finnes det noen aktører som har mye å lære bort etter mange år med hard drift og tusenvis av gjester.
I denne svært praktiske workshopen tar driftssjef i Oslo Badstuforening deg med på drift- og vedlikeholdsrunder hos Norges største badstuoperatør. Det blir tips og triks for renhold, vedlikehold og andre rutiner. Det blir sjekk og rens av både elektrisk og vedfyrt ovn, kontroll og vedlikehold av benker og ikke minst mulighet til å stille akkurat de spørsmålene du har om hvordan man kan gjøre rutinene best mulig, velge materialer som varer og løsninger som gjør driften enklere.
Minimum 4 deltakere, maks 10 deltakere
-
…
8. Bygg en røykbadstue!
…
Minimum 5 deltakere.
Hovedsponsor
Konferansesponsorer
I godt samarbeid med
Periode er en superenkel booking- og abonnementsløsning for din badstue. Periode kan integreres inn i alle nettsider uten behov for teknisk kompetanse og gjør det enkelt for dine kunder å booke en ledig time, eller starte sitt medlemskap hos din badstue! De gjør betaling mulig med både vipps og kort, noe som sørger for en enkel betalingsflyt for dine kunder. Medlemmer i Norges Badstulaug får rabattert pris på Periode.
Aromen Aromatherapy er et belgisk familieselskap grunnlagt i 2012 av to venner med en felles lidenskap for aufguss. De var pionerer innen et innovativt konsept for naturlig velvære, med fokus på eteriske oljer for å fremme trivsel gjennom duft. I samarbeid med velværesentre over hele verden har Aromen trent over 1000 terapeuter til å skape naturlige, sanselige opplevelser. Drevet av et dedikert team fortsetter Aromen å dele sitt engasjement for å fremme naturlig velvære.
Narvi er en finsk produsent av badstuovner med over 80 års historie, som kombinerer tradisjon og modernitet på en unik måte. Siden starten ved Narvi-sjøen i 1937, har de vært kjent for sine håndlagde ovner produsert i Lapinkylä, Rauma. Fra hjemlige badstuer til presidentens sauna i Helsinki har Narvi levert ekte badstuopplevelser som står for kvalitet, avslapning og bærekraft. Med produksjon og utvikling i Finland og eksport til over 30 land representerer Narvi det beste innen finsk håndverk. For Narvi handler alt om den perfekte "löyly" – ekte damp og varme, slik kun en riktig badstue kan tilby.